| Startuj z nami | Dodaj do ulubionych | Księga gości | Forum dyskusyjne | Chat | Newsletter | Powiadom znajomego | Poczta | Facebook | Youtube | Google+ |
Polski English Deutsch
Wybrzeże Słowińskie Herb Słupska Mapa Lubinusa Słupsk Słupsk On-line Słupsk Słupsk
- | - Katalog Firm | Słupsk Powiat Firmy | Przetargi | Szukam/dam prace | Ogłoszenia | Pogoda | Kamery | Hejnał Słupski | Herb Słupska | Flaga Słupska | Społeczność Lokalna - | -
- | - Słupsk Powiat | Wyszukiwarka | Klimat | Kalendarz | Słupsk w liczbach | Miasta partnerskie | Plan miasta Słupska | Bezpieczny Słupsk | Bezrobocie Słupsk | Sylwester Słupsk - | -


Temat tygodnia / Za trzy lata A1 do Torunia - prace ruszyły. Cała autostrada ma być gotowa na Euro 2012

26.08.2008 r., Pomorze

Rozpoczęły się prace budowlane na odcinku autostrady A1 z Nowych Marzów do Czerniewic pod Toruniem. Droga długości 62 km ma być gotowa do końca 2011 roku. W poniedziałek minister infrastruktury Cezary Grabarczyk wbił pierwszą, symboliczną łopatę.

- Partnerstwo publiczno-prywatne przy budowie dróg jest możliwe - powiedział minister. - Choć negocjacje były twarde, udało nam się dojść do porozumienia i obecnie współpraca odbywa się na zasadach wzajemnego zaufania.

- To zwieńczenie naszych usilnych starań i wieloletnich negocjacji ze stroną rządową - powiedział Torbjorn Nohrstedt, prezes Gdańsk Transport Company.

Ministerstwo Infrastruktury i GTC parafowały umowę na budowę i eksploatację drogi dwa miesiące temu. Uzgodniono cenę około 11,7 mln euro za kilometr, a także trzy mosty, w tym dwa przez Wisłę, za 191 milionów euro. GTC czeka teraz na zamknięcie finansowe i podpisanie umowy głównej, co ma nastąpić w przyszłym miesiącu.

Roboty już się jednak rozpoczęły. Prowadzone są prace geologiczne, czyli szczegółowe badania gruntów.

- Na ich podstawie będziemy w stanie dokładnie określić sposoby wzmocnienia podłoża. Nasi geodeci rozpoczęli prace pomiarowe. Wkrótce zajmiemy się także porządkowaniem pasa autostrady, czyli usuwaniem samosiewów i karpin. W planach na ten rok mamy również przygotowanie placów składowych na materiały oraz budowę dróg technologicznych i przygotowanie lokalizacji zapleczy budowy - mówi Piotr Janiszewski, dyrektor projektu z upoważnienia Skanska-NDI, generalnego wykonawcy autostrady. - Pełną parą prace budowlane ruszą w przyszłym roku. Wtedy na dużą skalę rozpoczną się roboty ziemne.

Projekt autostrady A1 Nowe Marzy - Czerniewice obejmuje remont 14 obiektów inżynieryjnych, rozbiórkę jednego oraz budowę 51 nowych, w tym dwóch dużych mostów przez Wisłę. Most pod Grudziądzem będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce.

Odcinki budowane przez Gdańsk Transport Company to jedynie część całej autostrady A1 do granicy południowej z Czechami. Na odcinku z Torunia do Strykowa, długości 144 km, trwa wydawanie decyzji środowiskowych. Na odcinku Stryków - Pyrzowice o długości 180 km trwa trzeci etap przetargu. Ma on zostać rozstrzygnięty do końca tego roku, a budowa ma ruszyć w 2009 r. Tak jak pomorski odcinek, będzie go budowało prywatne konsorcjum. Podpisana została już umowa na budowę 18-km odcinka ze Świerklan do Gorzyczek położonych na granicy z Czechami. Trwa już budowa 15-km odcinka z Sośnicy do Bełku. Ukończone mają być w przyszłym roku.

- Cała autostrada jest zapisana w planie drogowym na Euro 2012 i zostanie ukończona do mistrzostw Europy - zapowiedział minister Grabarczyk.

Jak zaznaczył, priorytetową jest także droga S10 z Torunia do Warszawy. I ona ma za cztery lata osiągnąć standard drogi ekspresowej. Pomorzanie, zjeżdżając z autostrady na węźle w Czerniewicach, będą mogli za trzy lata w drodze do stolicy ominąć zakorkowaną krajową "siódemkę".

Już 15 października kierowcy będą mogli pojechać całym pierwszym odcinkiem A1 (ze Swarożyna do Nowych Marzów). Roboty budowlane są już na ukończeniu. Przez dwa miesiące nowy odcinek będzie bezpłatny.

Od tego, ile samochodów będzie jeździć drogą, zależeć będzie wysokość opłat. Minister jeszcze nie zdecydował o ich wysokości.

- W tym czasie będziemy obserwować, jakie jest natężenie ruchu samochodów - powiedział Grabarczyk.

Przypomnijmy, że na odcinku z Rusocina do Swarożyna, oddanym w grudniu ub. roku, opłata wynosiła 6,7 zł. Ruch był jednak znikomy. Minister zdecydował się obniżyć stawki do 3,5 zł. W efekcie każdej doby autostradą przejeżdża ponad 20 tys. aut. Comiesięczne wpływy do budżetu odprowadzane przez koncesjonariusza wynoszą od 1 mln do 1,5 mln zł.

- Zadziałał tutaj efekt skali, pomimo obniżenia pobieranych opłat wpływy są większe, a to jest najważniejsze dla państwa - powiedział minister.

Pierwszym 25-km odcinkiem A1 przez dziewięć miesięcy przejechało już 3 mln pojazdów. W tym czasie doszło do zaledwie dwóch niegroźnych wypadków.

A1 w liczbach

Odcinek autostrady A1 z Nowych Marzów do Czerniewic będzie liczył dokładnie 62,4 km. Wybudowane zostaną trzy mosty - dwa przez Wisłę i jeden przez Drwęcę. Najdłuższy most pod Grudziądzem będzie miał 2 km długości i będzie najdłuższy w Polsce.

Na odcinku powstanie pięć węzłów autostradowych, cztery pary miejsc obsługi podróżnych, jeden obwód utrzymania autostrady oraz sześć punktów poboru opłat.

W trakcie budowy pod nawierzchnię autostrady usunięte lub nasypane zostanie 10 mln metrów sześciennych ziemi, torfu czy kruszywa.

Dwie dwupasmowe jezdnie wraz z węzłami i dojazdami pokryte zostaną pomad 1,3 mln ton mas bitumicznych. Odcinek będzie przebiegać przez dwa obszary chronione Natura 2000.

3,14 mld - tyle złotych będzie kosztowała budowa 62 km autostrady.

Jacek Klein
Źródło: POLSKA Dziennik Bałtycki




Gry, tapety, aplikacje, polifonia i... wszystko na komórkę kliknij tutaj>>>


Web Informer Button